مصرف میوه‌ در دیابتی‌ها

بدترین میوه برای افراد مبتلا به دیابت چیست؟

افراد مبتلا به دیابت همیشه باید میوه را در یک رژیم غذایی متعادل قرار دهند و هیچ محدودیتی برای میوه هایی که فرد باید بخورد وجود ندارد.

موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی توصیه می کند که افراد مبتلا به دیابت میوه ها را در یک رژیم غذایی متعادل قرار دهند. با این حال، برخی از محصولات میوه ای مانند اب میوه و میوه های خشک دارای محتوای قند بالا هستند. اجتناب از این میوه ها می تواند به کاهش خطر افزایش قند خون کمک کند.

بسیاری از میوه ها قند بالایی دارند اما منبع مهمی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر نیز هستند. این محتوای تغذیه ای باعث می شود میوه ها گزینه ای سالم تر از اب نبات و محصولات پخته شده با قند بالا باشند.

به عنوان مثال، ویتامین های ضروری، مواد معدنی و انتی اکسیدان ها در بسیاری از میوه ها می توانند به ارتقاء سلامت مطلوب کمک کنند، در حالی که فیبر از کنترل قند خون و مدیریت دیابت حمایت می کند.

خوردن میوه ها و سبزیجات ممکن است فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان قرار دهد.

این مقاله به بررسی میوه هایی که فرد مبتلا به دیابت باید بخورد و از ان اجتناب کند و چگونگی ارتباط انها با دیابت را بررسی خواهد کرد.

میوه هایی که باید از آنها اجتناب کرد!

مردم نباید میوه را از رژیم غذایی خود حذف کنند. در واقع، یک مطالعه در 2017 نشان می دهد که خوردن میوه در واقع می تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند.

با این حال، مهم است که از محتوای تغذیه ای کامل میوه ها اگاه باشید و رژیم های غذایی را بر این اساس برنامه ریزی کنید.

میوه های سرشار از شکر
همه میوه ها برابر نیستند و برخی از انها دارای قند قابل توجهی بالاتر از دیگران هستند. میوه های با قند بالا عبارتند از:

هندوانه
موز بیش از حد رسیده
آناناس
این میوه ها هنوز هم برای فرد مبتلا به دیابت برای خوردن بی خطر هستند و نیازی به حذف انها از رژیم غذایی نیست. با این حال، مهم است که از محتوای قند انها اگاه باشید و بر این اساس برنامه ریزی کنید.

برای افراد مبتلا به دیابت مفید است که در یک زمان به یک وعده میوه بچسبند و میوه را با یک منبع پروتئین یا چربی جفت کنند.

به عنوان مثال، جفت کردن انواع توت ها با ماست یونانی یا سیب با کره بادام یا کره اجیل دیگر می تواند به مدیریت قند خون کمک کند.

میوه های سرشار از کربوهیدرات
کربوهیدرات ها یک ماده مغذی مهم هستند و برای سلامت کلی ضروری هستند. با این حال، مصرف کربوهیدرات تاثیر قابل توجهی بر سطح قند خون دارد.

میوه ها منابع غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر هستند و باید در هر رژیم غذایی وجود داشته باشند. با این حال، افرادی که مایل به محدود کردن مصرف کربوهیدرات خود هستند باید به اندازه سهم میوه خود توجه کنند تا اطمینان حاصل شود که از اهداف کربوهیدرات خود تجاوز نمی کنند.

اب میوه
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) منبع مورد اعتماد بیان می کند که نوشیدن اب میوه در طول غذا یا به تنهایی به سرعت سطح قند خون فرد را افزایش می دهد.

بر خلاف خوردن میوه های تازه که حاوی فیبر هستند، اب میوه یک منبع متمرکز قند است که می تواند به سرعت قند خون فرد را افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف میوه تازه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. محققان همچنین دریافتند که افراد مبتلا به دیابت که به طور منظم میوه تازه می خورند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتری دارند.

میوه خشک
مردم همچنین می توانند میوه های خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهند، تا زمانی که با شکر اضافه نشده باشد.

به عنوان مثال، جفت کردن میوه های خشک با اجیل نیز می تواند به مدیریت قند خون کمک کند. اجیل غنی از چربی، فیبر و پروتئین است. این سه ماده مغذی هضم را کند می کنند و می توانند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کنند.

در یک مطالعه در سال 2017، محققان ارتباط مثبتی بین خوردن اجیل و میوه خشک و جلوگیری از دیابت نوع 2 یافتند.

با توجه به حذف اب در فرایند خشک کردن، میوه های خشک دارای غلظت قند بسیار بالاتر با حجم مقایسه ای با میوه های تازه هستند، به این معنی که اندازه بخش مناسب بسیار کوچکتر است.

انجمن دیابت امریکا (ADA) تایید می کند که خوردن میوه خشک در حد اعتدال می تواند گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

میوه های خشک محبوب که ممکن است محتوای قند بالایی داشته باشند عبارتند از:

زردآلو
آناناس
کشمش
خرما

برچسب محصولات
ADA پیشنهاد می کند که مردم مراقب عبارات خاصی در برچسب های محصول باشند. به عنوان مثال، انها باید محصولاتی را با برچسب هایی انتخاب کنند که می گویند:

بسته بندی شده در اب آن
شیرین نشده
بدون شکر اضافه شده
یکی از راه های جایگزینی میوه های فراوری شده در رژیم غذایی، منجمد کردن میوه های تازه مانند برش های موز است. 

میوه هایی برای مصرف!
میوه ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی مغذی هستند. انها سرشار از فیبر، مواد مغذی، مواد معدنی و انتی اکسیدان هایی هستند که سلامت کلی را افزایش می دهند و از پیشگیری از بیماری حمایت می کنند.

افراد مبتلا به دیابت می توانند هر میوه ای را بخورند، به شرطی که این کار را در حد اعتدال انجام دهند، از جمله:

سیب
آوکادو
تمشک
طالبی
نارنجی
هلو
گلابی
آلو
تمشک
توت فرنگی

خلاصه
میوه نقش مهمی در رژیم غذایی فرد دارد. اگرچه میوه ها مقدار زیادی شکر دارند، میوه های تازه حاوی قند اضافه نشده اند که می تواند به طور قابل توجهی بر قند خون فرد تاثیر بگذارد.

میوه ها همچنین دارای مقدار زیادی فیبر هستند که جذب قند را به جریان خون کاهش می دهد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف میوه های کامل می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

بنابراین، فرد باید به دنبال حذف کربوهیدرات های دیگر از رژیم غذایی خود و حفظ میوه به عنوان بخشی از روال رژیم غذایی عادی خود باشد.

دکتر میثم رضایی

متخصص پزشکی ورزشی

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر